REWOLUCJA ŚMIECIOWA – STAWKI OPŁATY ZA ODBIÓR ŚMIECI W GMINIE MSTÓW / 2013-03-21
Gminę Mstów podobnie jak wszystkie gminy w całym kraju czeka całkowita zmiana zasad gospodarki odpadami komunalnymi.
1 stycznia 2012 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Nowelizacja ta zakłada istotne zmiany w gospodarowaniu odpadami powstającymi w gospodarstwach domowych. Od 1 lipca 2013 roku według nowych przepisów gminy przejmują odpowiedzialność za odbiór odpadów komunalnych od mieszkańców i gospodarowanie nimi – to oznacza odzysk i unieszkodliwianie odpadów, a także organizowanie punktów selektywnej zbiórki. Samorządy stają się właścicielami odpadów i są odpowiedzialne za gospodarowanie nimi, a mieszkańcy odprowadzać będą tzw. opłatę śmieciową. Takie zasady mają uszczelnić system gospodarowania odpadami, wyeliminować nielegalne wysypiska śmieci i wprowadzić obowiązek selektywnej zbiórki odpadów.
Rada Gminy Mstów przyjęła szereg uchwał dotyczących gospodarki odpadami komunalnymi. Jedną z nich jest uchwała w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla mieszkańców gminy Mstów.
Radni uchwalili, że mieszkańcy gminy Mstów płacić będą od gospodarstwa domowego opłatę zróżnicowaną w zależności od liczby osób zamieszkujących gospodarstwo.
Za śmieci segregowane:
-
17 zł od gospodarstwa, w którym mieszka od 1 do 3 osób
-
24 zł od gospodarstwa, w którym mieszka od 4 do 6 osób
-
32 zł od gospodarstwa, w którym mieszka powyżej 6 osób
Za śmieci niesegregowane
- 29 zł od gospodarstwa, w którym mieszka od 1 do 3 osób
- 41 zł od gospodarstwa, w którym mieszka od 4 do 6 osób
- 54 zł od gospodarstwa, w którym mieszka powyżej 6 osób
Śmieci wywożone będą raz na 4 tygodnie.
Wielkość pojemników uzależniona będzie od liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość. Mieszkańcy otrzymają pojemnik na odpady podlegające segregacji takie jak: papier, metal, tworzywo sztuczne, szkło i opakowania wielomateriałowe ( np. kartony po mleku czy sokach). Odpady te zostaną później posortowane dokładnie na sortowni zlokalizowanej na wysypisku śmieci, np. osobno szkło białe, zielone, brązowe. Drugi pojemnik będzie na odpady zmieszane, czyli te, które nie podlegają selektywnej zbiorce (np. popiół). Trzeci pojemnik będzie przeznaczony na odpady ulegające biodegradacji (np. trawa, liście, resztki warzyw). Mieszkańcy gminy, którzy zadeklarują, że kompostują odpady biodegradowalne i kompost zagospodarują na własnej posesji, nie otrzymają pojemników na bioodpady.
Przynajmniej raz w roku prowadzona będzie zbiórka odpadów wielkogabarytowych – np. mebli.
Gmina zorganizuje także punkt selektywnego zbierania odpadów, gdzie będzie można samemu bezpłatnie dostarczać przeterminowane leki, chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpady budowlane i opony. Do punktu selektywnego zbierania odpadów będzie można także przekazać papier, szkło, tworzywa sztuczne, metal i opakowania wielomateriałowe oraz odpady zielone z pielęgnacji ogrodów, a także odpady wielkogabarytowe, w przypadku gdy pozbycie się tych odpadów jest konieczne poza harmonogramem odbioru z nieruchomości.
Gmina Mstów wybierze w drodze przetargu firmę odbierającą odpady.
By uzyskać jak najniższą cenę za wywóz śmieci podpisała porozumienie z 10 gminami ( Blachownia, Mykanów, Rędziny, Kłomnice, Kruszyna, Olsztyn, Janów, Przyrów i Dąbrowa Zielona) na zorganizowanie wspólnego przetargu na wywóz śmieci. Wyłonienie w przetargu jednej firmy wywożącej odpady obniży koszty.
Wszystkie uchwały regulujące gospodarkę odpadami komunalnymi są umieszczane na stronie internetowej Urzędu Gminy oraz na tablicach ogłoszeń. Ewentualne pytania prosimy kierować pod numer telefonu 34 3284005, 34 3284149, wew.33
Wstecz