PIERWSZE PÓŁ ROKU REWOLUCJI ŚMIECIOWEJ I PIERWSZE PODSUMOWANIA / 2014-01-28
Minęło 6 miesięcy od wprowadzenia przez Sejm RP nowej ustawy śmieciowej zmieniającej zasady i regulacje prawne dotyczące odbioru odpadów komunalnych.
W lipcu 2013 roku weszła w życie ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Według nowych przepisów gminy przejęły odpowiedzialność za odbiór odpadów komunalnych od mieszkańców i gospodarowanie nimi - a to co oznacza odzysk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych, a także uruchomienie punktu selektywnej zbiórki.
Radni uchwalili, że mieszkańcy gminy Mstów płacą od gospodarstwa domowego opłatę zróżnicowaną w zależności od liczby osób zamieszkujących gospodarstwo.
Za śmieci segregowane:
-
17 zł od gospodarstwa, w którym mieszka od 1 do 3 osób
-
24 zł od gospodarstwa, w którym mieszka od 4 do 6 osób
-
32 zł od gospodarstwa, w którym mieszka powyżej 6 osób
Za śmieci niesegregowane
- 29 zł od gospodarstwa, w którym mieszka od 1 do 3 osób
-
41 zł od gospodarstwa, w którym mieszka od 4 do 6 osób
-
54 zł od gospodarstwa, w którym mieszka powyżej 6 osób
Do Urzędu Gminy Mstów wpłynęły 2772 deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W październiku ubiegłego roku brakowało ponad 200 deklaracji, ale blisko 140 spraw zostało wyjaśnionych. W tej chwili brakuje jeszcze około 70 deklaracji i Urząd Gminy będzie wysyłał kolejne wezwania do właścicieli nieruchomości, by je złożyli.
Większość mieszkańców gminy Mstów segreguje śmieci. Właściciele 2686 nieruchomości segregują odpady. Tylko z 86 nieruchomości odbierane są odpady niesegregowane.
Od lipca do grudnia 2013 roku w gminie Mstów odebrano ponad 803 tony odpadów zmieszanych i ponad 164 tony odpadów segregowanych. Najmniej odpadów zmieszanych odbierano w miesiącach letnich np. w sierpniu ponad 98 ton. Natomiast więcej w sezonie grzewczym kiedy do pojemników wysypywany jest także popiół. I tak w listopadzie było to już ponad 178 ton, a w grudniu ponad 190 ton.
Ponad 803 tony odpadów zmieszanych i 164 tony odpadów segregowanych zebranych przez 6 miesięcy ubiegłego roku – to duża ilość w porównaniu z szacunkowymi danymi, które Urząd Gminy zebrał za rok 2012. Ze sprawozdań firm wywożących śmieci z terenu gminy Mstów wynikało, że w 2012 roku odebrano 1109 ton odpadów zmieszanych i 8 ton segregowanych.
Niestety nie wszyscy właściciele nieruchomości płacą za wywóz odpadów. Zaległości wynoszą prawie 40 tys. złotych i Urząd Gminy rozpoczyna wysyłanie 500 wezwań do zapłaty i przypomina, że:
opłaty za wywóz śmieci można wnosić miesięcznie lub kwartalnie.
Wpłat należy dokonywać na konto Urzędu Gminy w kasie Urzędu Gminy lub przelewem na rachunek bankowy.
Nr konta Bank Spółdzielczy Mstów 75 8256 0007 2001 0000 0039 0001 z dopiskiem opłata za śmieci.
Wpłata w kasie Banku Spółdzielczym w Mstowie jest zwolniona od opłaty bankowej
Na dowodzie wpłaty należy podać:
-
Urząd Gminy Mstów ul. 16 Stycznia 14 42 – 244 Mstów
-
imię, nazwisko i adres
-
-tytuł opłaty – opłata za odpady komunalne za miesiąc , kwartał , adres nieruchomości oraz imię i nazwisko właściciela nieruchomości.
Dodatkowe informacje udzielane są pod numerem telefonu 34 3284005 wew 33
Urząd Gminy przypomina również, że w dniach odbioru odpadów, a mieszkańcy nieruchomości otrzymują harmonogram wywozu śmieci, należy pojemniki i worki wystawiać na granicy posesji do godziny 6.00 rano. W przypadku, kiedy mieszkańcy w dniu odbioru śmieci nie wystawią pojemników lub worków, muszą poczekać na następny termin zgodny z harmonogramem.
Mieszkańcy, którzy zadeklarowali segregację śmieci do worków żółtych wrzucają:
papier biurowy, opakowania tekturowe, tekturę falistą, kartony, gazety, czasopisma, ulotki, książki,
butelki plastikowe po napojach i chemii gospodarczej – bez nakrętek, plastikowe nakrętki, torebki foliowe, folie, worki, reklamówki, kartony po mleku i napojach czyli opakowania wielomateriałowe, aluminiowe puszki - opakowania należy wrzucać bez zawartości i zgnieść przed wrzuceniem.
Do worka żółtego wrzucamy także butelki i słoiki szklane bez nakrętek.
Do worka brązowego na odpady ulegające biodegradacji wrzucamy:
trawę, liście, drobne gałęzie drzew i krzewów, kwiaty, warzywa i owoce.
Do pojemnika na odpady zmieszane wrzucamy:
pozostałości po segregacji odpadów, popiół, pampersy.
Mieszkańcy, którzy w deklaracji zaznaczyli, że nie będą segregować śmieci do pojemnika na odpady zmieszane wrzucają wszystkie odpady.
Ważne !!!
Do pojemników na śmieci nie wrzucamy !!!
odpadów niebezpiecznych jak: leki, farby, oleje i opakowania po nich, zużytego sprzętu elektronicznego i elektrycznego, sprzętu AGD i RTV, komputerów, baterii, akumulatorów, a także odpadów wielkogabarytowych – mebli, dywanów, wykładzin i materacy.
Gmina zorganizowała także punkt selektywnego zbierania odpadów, gdzie można samemu bezpłatnie dostarczać przeterminowane leki, chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpady budowlane i opony. Do punktu selektywnego zbierania odpadów można także przekazać papier, szkło, tworzywa sztuczne, metal i opakowania wielomateriałowe oraz odpady zielone z pielęgnacji ogrodów, a także odpady wielkogabarytowe, w przypadku gdy pozbycie się tych odpadów jest konieczne poza harmonogramem odbioru z nieruchomości.
Gminny Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych znajduje się w Jaskrowie – Oczyszczalnia Ścieków i jest czynny we wtorki od 10.00 do 14.00 i soboty od 7.00 do 11.00.
Odpady są przyjmowane po okazaniu dowodu osobistego i potwierdzenia opłaty za wywóz śmieci.
Wstecz