GMINA MSTÓW PRZYJĘŁA PROGRAM USUWANIA AZBESTU / 2011-04-07
Gmina Mstów przyjęła Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest w latach 2011 – 2032.
„Przyjęcie tego programu otwiera możliwości starania się o środki z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – podkreśla Adam Markowski zastępca wójta Gminy Mstów. Z tych dwóch źródeł można pozyskać 75 procent dotacji, która pokryje koszty usunięcia azbestu i jego utylizacji. Do Urzędu Gminy zgłasza się dużo osób zainteresowanych bezpiecznym usunięciem azbestu ze swoich budynków – dodaje Adam Markowski. Program nie refunduje kosztów nowych pokryć dachowych.”
Powierzchnia Gminy Mstów to 120 kilometrów kwadratowych, czyli obszar ponad 11 940 hektarów, z czego 60 procent leży w obrębie Jurajskiego Parku Krajobrazowego i jego otulinie. Blisko 10 tysięcy osób zamieszkuje 18 sołectw. Jest to teren rolniczo – turystyczny. Znajduje się tutaj prawie 2640 gospodarstw rolnych, ponad 2000 ma do 5 hektarów powierzchni. Na terenie gminy jest także około 200 ha sadów. Średnia gęstość zaludnienia wynosi około 87 mieszkańców na kilometr kwadratowy.
Gmina Mstów zleciła przygotowanie programu by wybrać najlepsze rozwiązania i warunki sukcesywnego usuwania azbestu - bardzo niebezpiecznego dla zdrowia ludzi i dla środowiska odpadu. Zleciła również przeprowadzenie inwentaryzacji, by oszacować ilość azbestu, który należy usunąć.
Na terenie gminy azbest znajduje się przede wszystkim na pokryciach dachowych oraz elewacjach budynków mieszkalnych i gospodarczych.
Oto szacunkowe dane:
Miejscowość |
Ilość azbestu w metrach kwadratowych na 1 mieszkańca |
Brzyszów | 20,7 |
Cegielnia | 8,3 |
Jaskrów | 5,2 |
Jaźwiny | 7,1 |
Kłobukowice | 4,9 |
Kobyłczyce | 18,1 |
Krasice | 14,6 |
Kuchary | 20,3 |
Kuśmierki | 6,2 |
Latosówka | 12,9 |
Małusy Małe | 30,4 |
Małusy Wielkie | 15,8 |
Mokrzesz | 20,1 |
Mstów | 0,91 |
Siedlec | 8,26 |
Srocko | 9,8 |
Wancerzów | 1,6 |
Zawada | 27,0 |
Gąszczyk | 38,0 |
Pniaki Mokrzeskie | 10,1 |
Rajsko | 0 |
Łuszczyn | 32 |
Na terenie Gminy Mstów znajduje się ponad 116900 metrów kwadratowych wyrobów zawierających azbest.
Proces ich usuwania powinien zgodnie z krajowym programem zakończyć się do 2032 roku. W Gminie Mstów realizowany będzie w czterech 5-letnich etapach. Jest to kosztowne przedsięwzięcie. Każdego roku szacunkowo trzeba by wydać ponad 220 tysięcy złotych. Dlatego tak ważne jest pozyskiwanie dotacji, które pomogą w realizacji programu.
Usuwaniem, przewożeniem odpadów i ich utylizacją mogą zajmować się tylko te firmy, które mają odpowiednie zezwolenia.