Statut Gminy Mstów / 2018-11-15
Na XLIX Sesji Rady Gminy Mstów w dniu 9 listopada 2018r. podjęta została uchwała w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Mstów.
Statut Gminy to bardzo ważny dokument, który określa szereg przepisów dotyczących zakresu działania oraz zadań gminy. Konieczność podjęcia uchwały w tej materii wynikła ze zmiany przepisów ustawy o samorządzie gminnym przez ustawę z dnia 11 stycznia 2018r. o zmianie niektórych ustaw, w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania organów publicznych.
W związku z powyższym w Statucie Gminy Mstów należało uwzględnić zmiany wprowadzone w ustroju jednostek samorządu terytorialnego m.in. :
- wydłużenie kadencji rady gminy do 5 lat,
- wprowadzenie obowiązku powołania nowej komisji ds. skarg, wniosków i petycji,
- konieczność transmisji obrad rady gminy,
- obowiązek głosowania jawnego za pomocą urządzeń umożliwiających sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowań radnych.
Obecnie obowiązujący Statut Gminy Mstów został uchwalony w 2002r. i był już wcześniej wielokrotnie nowelizowany. Z uwagi na fakt, iż kolejne zmiany mogłyby utrudnić korzystanie z niego, lepszym rozwiązaniem było uchwalenie nowego, dostosowanego do obecnych przepisów prawnych, ujednoliconego statutu.
Załącznik:
Uchwala-385