Diagnoza potrzeb osób młodych w działaniach PPJ / 2024-10-16
Gminne instytucje i organizacje pozarządowe z obszaru działania Stowarzyszenia „Partnerstwo Północnej Jury” (PPJ) czynią ogromne wysiłki, aby rozwijać ofertę dla osób młodych, rozumianych w Strategii Rozwoju Lokalnego kierowanego przez społeczność na lata 2023-2027 (LSR), jako osoby do 25. roku życia. Powszechne jest jednak przekonanie, że ta oferta jest niewystarczająca oraz, że nie zawsze trafia w potrzeby młodego pokolenia.
W czasie konsultacji społecznych nad przygotowaniem LSR, mieszkańcy zgłaszali liczne propozycje dotyczące rozwoju oferty dla osób młodych. Można je podzielić na grupy:
- Tworzenie miejsc spotkań dla młodych osób, w tym wiat grillowych, altan, świetlic. Potrzebne są miejsca spotkań w świecie realnym (w kontrze do dużej ilości czasu spędzanego w czasie wirtualnym) oraz oferta zajęć sportowych i edukacji poza formalnej (rozwijanie zainteresowań, kształtowanie przydatnych we współczesnym świecie kompetencji).
- Poprawa dostępności do infrastruktury sportowej, tworzenie lub modernizacja jej elementów, np. boisk, siłowni, skateparków.
- Wzbogacanie oferty zajęć pozalekcyjnych, potrzeba organizacji interesujących zajęć dodatkowych, które rozwijają kompetencje społeczne i umiejętności przydatnych na rynku pracy. Zwiększenie zaangażowania młodzieży w lokalne sprawy oraz kształtowanie ich tożsamości lokalnej, zaangażowanie w ten proces instytucji publicznych i organizacji pozarządowych. Proponowano liczne zajęcia artystyczne (gra na instrumentach, taniec, śpiew) oraz sportowe. Wskazywano na potrzebę wsparcia świetlic, które nie zawsze dysponują funduszami na organizację atrakcyjnych zajęć. Mieszkańcy proponowali również by organizować zajęcia dotyczące współczesnych zagrożeń (np. kwestia higieny cyfrowej) oraz kształtujące kompetencje, które będą potrzebne w przyszłości (np. programowanie, wiedza na temat ochrony środowiska).
Odpowiadając na zdiagnozowane potrzeby osób młodych z obszaru działania PPJ, zdefiniowano w dokumencie strategicznym cele i przedsięwzięcia dedykowane do tejże grupy. Należy tu przede wszystkim wymienić:
Przedsięwzięcie P.3.1. dotyczące wsparcia edukacji nieformalnej dzieci i młodzieży. Przedsięwzięcie to ma na celu podniesienie kompetencji przedstawicieli młodego pokolenia i wyrównywanie ich szans na rynku pracy. Diagnoza przeprowadzona na obszarze LSR jednoznacznie wykazała, że obecna oferta instytucji publicznych i pozarządowych kierowanych do młodych osób jest niewystarczająca. Zjawisko to negatywnie wpływa na rozwój obszaru. Brak odpowiedniej oferty edukacyjnej obniża potencjał innowacyjny obszaru. Wpływa ona także pośrednio na migracje młodych osób oraz starzenie się społeczeństwa. Potrzebne są działania w zakresie edukacji nieformalnej dzieci i młodzieży, które pozwolą włączyć młodych ludzi w inicjatywy na rzecz obszaru LSR oraz wyposażą ich w kompetencje przydatne na lokalnym rynku pracy.
Przedsięwzięcie 3.1. realizowane będzie w formie projektu grantowego. Stowarzyszenie „Partnerstwo Północnej Jury” będzie realizować poprzez projekty grantowe następujące cele określone w FE SL 2021-2027:
- cel (f)- Wspieranie równego dostępuj do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem przez ogólne i zawodowe kształcenie i szkolenie, po szkolnictwo wyższe, a także kształcenie i uczenie się dorosłych, w tym ułatwianie mobilności edukacyjnej dla wszystkich i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami (EFS+)
Odbiorcami działań w grantach mogą być dzieci i młodzież do 18 r.ż. zamieszkające obszar LSR oraz uczestniczące w zajęciach w ramach edukacji poza formalnej. W czasie konsultacji zgromadzono liczne propozycje obszarów, w których należy wspomóc rozwój dzieci i młodzieży:
- zajęcia o charakterze edukacyjnym przybliżające walory historyczne regionu,
- wsparcie procesu edukacyjnego przez pomoc w nauce i przezwyciężanie trudności szkolnych,
- pomoc w odkryciu potencjału i predyspozycji zawodowych,
- rozwój zdolności interpersonalnych i postaw prospołecznych,
- zapewnienie bezpiecznych form spędzania czasu wolnego,
- rozwój talentów i zainteresowań,
- promowanie zdrowego stylu życia,
- przeciwdziałanie uzależnieniom,
- akcje profilaktyczne,
- edukacja kulturalna,
- zajęcia rozwijające sprawność ruchową,
- bezpieczeństwo w sieci,
- edukacja ekologiczna,
- warsztaty z pierwszej pomocy,
- promowanie właściwych postaw w sytuacjach zagrożenia.
Powyższe propozycje działań są w wysokim stopniu powiązane ze zdiagnozowanymi zasobami obszaru oraz szansami rozwojowymi. Warto zwrócić uwagę na potrzebę edukacji ekologicznej, zwiększanie kompetencji w zakresie korzystania z elementów dziedzictwa kulturowego oraz wsparcie w zakresie rozwoju umiejętności przydatnych na rynku pracy.
W ramach przedsięwzięcia 3.5. możliwa będzie budowa lub modernizacja małej infrastruktury publicznej. Skalę realizowanych operacji wyznacza maksymalna kwota wsparcia, czyli 500 000 zł. Infrastruktura publiczna jest tu rozumiana jako ogólnodostępna infrastruktura sportowa, rekreacyjna i kulturalna. Objęte wsparciem elementy infrastruktury muszą być dostosowane do potrzeb osób w niekorzystnej sytuacji (osób młodych, kobiet, seniorów).
W ramach celu 1 (Wykorzystanie potencjału turystycznego obszaru LGD) przeprowadzone zostaną konkursy dotyczące podejmowania i rozwoju działalności gospodarczej w branżach związanych z czasem wolnym i turystyką. Zaplanowano także konkurs dotyczący pozarolniczych funkcji gospodarstw rolnych. Przedsięwzięcia w ramach celu 1 dają możliwość do tworzenia innowacyjnych rozwiązań. Są one możliwe do uwzględnienia w ramach przedsięwzięć związanych z tworzeniem miejsc pracy. Dodatkowym aspektem działań związanych z tworzeniem miejsc pracy będzie możliwość udzielenia wsparcia członkom grup w niekorzystnej sytuacji, zwłaszcza osobom młodym oraz kobietom. Premiowane będzie realizowanie operacji przez osoby młode i/lub kobiety bądź tworzące miejsca pracy dla osób młodych i/ lub kobiet.
Cel nr 2 (Stymulowanie rozwoju gospodarczego i innowacyjności miejscowości) jest odpowiedzią na zdiagnozowane problemy związane z rynkiem pracy oraz gospodarowaniem lokalnymi zasobami. Oba te obszary stwarzają możliwość do tworzenia innowacyjnych rozwiązań, LGD będzie wspierać nie tylko samo tworzenie miejsc pracy ( kierowane w szczególności osób młodych czy kobiet), ale również rozwój produktów, usług i sposobów organizacji, które będą dawały podstawę do rozwoju obszaru LGD w dłuższej perspektywie czasowej.
Artykuł opracowano w ramach Planu Komunikacji na lata 2023-2027.
Plakat autorstwa freepik.com