Ocena gminy Mstów z perspektywy jej mieszkańców - pierwszy etap procesu projektowego.
To co uderzyło mnie w rozmowach z mieszkańcami, to ich brak wiary w możliwość jakichkolwiek zmian. Damian Chomątowski/uczestnik warsztatów Design w terenie!
Podczas pierwszego dnia warsztatów uczestnicy przeprowadzali wywiady z mieszkańcami oraz zapraszali do wspólnej dyskusji podczas wieczornego spotkania, w którego programie przewidziano wykład na temat procesu projektowania przestrzeni publicznych (link do ekspertów) oraz sesję kreatywną. Sesja kreatywna przewidywała wspólne określanie problemów i szans gminy Mstów zarówno przez mieszkańców, uczestników warsztatów jak i przedstawicieli władz. Poniżej znajduje się podsumowanie jej rezultatów.
Wyróżnione problemy:
1. Brak animacji kultury - powinno planować się cykle wydarzeń zamiast jednorazowych zdarzeń.
2. Niewystarczająca ilość kładek na rzece - nie ma prostej komunikacji pomiędzy dwoma brzegami - stronami Mstowa.
3. Komunikacja miejska nie spełnia oczekiwań mieszkańców - brak wystarczającej ilości połączeń wewnątrz gminy Mstów.
4. Brak wystarczającej liczby miejsc parkingowych.
5. Utrudnienia w dotarciu do istniejących miejsc prakingowych.
6. Brak bazy turystycznej.
7. Odcięcie rynku od głównej trasy krajowej.
8. Brak oznaczeń kierunkowych w mieście, np. informacji, gdzie znajduje się rynek (konieczna jest poprawa jakości informacji wizualnej).
9. Czystość w gminie: brak koszy na śmieci, brak podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie czystości
10. Zbyt mała promocja sadownictwa, sadowników - brakuje informacji jak dotrzeć do sadu, gdzie można kupić owoce, przetwory.
11. Brak rozrywek zimą.
12. Brak zieleni na rynku.
13. Brak kontroli nad handlem obwoźnym, który silnie konkuruje z miejscowym.
14. Brak pomysłów na wykorzystanie przepięknych, kamiennych, zabytkowych stodół.
15. Brak oświetlenia nad utworzonym zalewem.
Szanse - pierwsze pomysły:
1. Szkółka narciarska.
2. Budowa bulwaru nad wartą - atrakcyjnego miejsca spacerów.
3. Rozwój sadownictwa.
4. Ścieżki rowerowe.
5. Promocja produktów regionalnych (Koło gospodyń).
6. Promocja miejscowych atrakcji (Skała miłości).
7. Ścieżka dydaktyczna - prezentacja bogatej historii Mstowa.
8. Wykorzystanie potencjału miejscowego klasztoru.
Wizyta zespołu Design w terenie! znacznie wpłynęła na optymizm mieszkańców i wiarę możliwości Mstowa i przeprowadzenie zmian.
|